كاربرگ دوم دبستان

۳۰ بازديد

كاربرگ دوم دبستان

كاربرگ يا پيك ادينه  از تكاليف نسل جديد هستند كه با برنامه ريزي و به صورت كاملا هدفمند توسط معلمين طراحي مي شوند و در حال حاضر جايگاه ويژه‌اي بين محصولات كمك آموزشي دارند.

به بياني ديگر كاربرگ ها مجموعه اي از نمونه سوالات و تمرين هايي هستند كه با هدف مرور و يادگيري بيشتر مطالبي كه دانش آموزان در طول يك هفته‌ي آموزشي فرا مي گيرند، عرضه مي شوند. مطالبي كه در پايه دوم دبستان ارائه مي شوند نسبت به محتواي سال اول دبستان از پيچيدگي بيشتري برخوردارند، لذا دانش آموزان به تكرار و تمرين بيشتري نياز دارند كه اين امر از طريق به كارگيري كاربرگ يا پيك آدينه صورت مي پذيرد. در ادامه قصد داريم به بررسي اهميت و كاربرد هاي كاربرگ دوم دبستان با جزئيات بيشتر به بپردازيم.

 

اهميت استفاده از كاربرگ دوم دبستان

بسياري از دانش آموزان براي فهم عميق تر مطالب نياز به تكرار و تمرين بيشتري دارند و فرايند يادگيري در آنها از طريق حل تمرين و پرسش و پاسخ تكميل مي شود. از طرفي دانش آموزان از انجام تكاليف سنگين و تكراري كه هيچ نتيجه‌اي تاثيرگذاري براي آنها ندارد، شانه خالي مي كنند. كاربرگ ها به گونه اي طراحي مي شوند كه مهارت هاي ديداري، شنيداري، خواندن و نوشتن را در دانش آموزان با بهره‌گيري از تمرين هاي متعدد و حساب شده بهبود مي بخشند.

كاربرگ دوم دبستان نشانه با درنظر گرفتن نيازهاي آموزشي كلاس دومي ها و رعايت استانداردهاي آموزشي همراه با ساختار متفاوتي كه دارد به عنوان يك تكليف موثر و خلاقانه در كلاس‌هاي درس استفاده مي شود. و به دليل جذابيت بصري، محتواي طبقه بندي شده، تمرين هاي مفهومي  مورد استقبال دانش آموزان قرار مي گيرد. بنابراين مي توان گفت كه كاربرگ دوم دبستان از جمله موثرترين و كارآمد ترين ابزارهاي كمك آموزشي مي باشد كه يادگيري را براي دانش آموزان دوم دبستان آسان و لذت بخش كرده است.

a3_pp3l.jpg

 

به طور كلي اهميت استفاده از كاربرگ را مي توان در مجموعه كاربردها، فوايد و اثرات مثبت و سازنده‌اي  كه بر روي فرايند يادگيري دانش آموزان دارد، خلاصه نمود. از جمله كاربردهاي كاربرگ مي توان موارد زير را نام برد:ا

  •  كاربرگ را مي توان به عنوان يك تكليف متفاوت و خلاقانه جايگزين تكليف هاي تكراري و سنتي نمود.
  • حل كاربرگ يك روش فوق العاده موثر براي جمع بندي و دوره‌ي مطالب درسي پايه دوم دبستان مي باشد.
  • از كاربرگ ها مي توان به عنوان آزمون عملكردي هفتگي و يا ماهانه بهره‌مند شد.
  • مجموعه كاربرگ هايي كه به صورت هفتگي ارائه مي شوند يك ابزار مناسب براي دريافت بازخورد از ميزان يادگيري دانش آموزان مي باشد.
  • كاربرگ يك تمرين فوق العاده براي مشاركت و فعاليت دانش آموزان در كلاس درس مي باشد.

 

با توجه به سطح كلاس و نوع نيازمندي هاي دانش آموزان كاربرگ ها كاربردهاي متفاوتي خواهند داشت اما به طور كلي در مقطع دوم دبستان تمامي موارد فوق كاربرد داشته و كارا خواهد بود.

 

فوايد كاربرگ دوم دبستان

 

براي دريافت نتايج مثبت و بهره‌مندي از فوايد كاربرگ بايد توجه داشت كه كاربرگ هاي مورد استفاده شده در فرايند آموزش و يادگيري دانش آموزان بايد داراي حداقل ويژگي هاي درنظر گرفته شده براي يك كاربرگ مناسب باشند. سوالات و تمرين ها بر اساس معيارها و استانداردهاي آموزشي تعريف شده باشند، كاربرگ از نظر بصري براي دانش آموزان جذابيت داشته باشد و بخشي از كاربرگ به آموزش مهارت‌هاي زندگي و اجتماعي اختصاص داده شود و در كل علاوه بر آموزش جنبه‌ي سرگرمي نيز داشته باشد.

از جمله فوايد كاربرگ مي توان موارد زير را نام برد:

 

  • حل تمرين كاربرگ هاي هفتگي باعث تثبيت مفاهيم و يادگيري عميق مطالب مي شود.
  • يك متد آموزشي موثر براي شناسايي نقاط قوت و ضعف دانش آموزان و برطرف كردن اشكالات درسي دانش آموزان.
  • آشنايي دانش آموزان با نمونه سوالات بيشتر
  • استمرار در حل تمرين و تمركز بر مباحث مهم آموزشي
  • افزايش علاقه مندي دانش آموزان به يادگيري و انجام تكاليف
  • مديريت بهينه‌ي زمان براي جمع بندي و دوره‌ي محتواي كتاب
  • مديريت موثر مشاركت و حضور فعال دانش آموزان در كلاس

 

كاربرگ دوم دبستان از جمله ابزارهاي مهم كمك آموزشي هستند كه با بهره‌گيري صحيح از آنها مي توان فرايند يادگيري دانش آموزان را به صورت موثر و مستمر بهبود بخشيد و مسير يادگيري را براي آنها هموار ساخت.

 

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.